Skip to content

“خادمی که جادوگر خوانده شد”

January 19, 2012

مروری بر دیدگاه های سای بابا

اکثرکسانی که به مباحث عرفانی و معنوی گرایش دارند با نام ساتیا سای بابا آشنا هستند. سای بابا، به عنوان یکی از اساتید بزرگ معنوی در جهان شناخته شده است و در میان مردم هندوستان و حتی سایر کشورهای شرقی و غربی شهرت بسیاری دارد. عده ای معقتدند که شهرت او به دلیل معجزات و اعمال خارق العاده ای است که در زمان حیات خود داشته و برخی دیگر او را خدمتگزار بزرگی برای بشریت نامیده اند و می گویند که خدمات اجتماعی او (از قبیل مراکز خیریه، بیمارستان و …) اثر ماندگاری از وی به جا گذاشته است.

طرفداران سای، پیام اصلی او را عشق می دانند و معتقدند که زندگی او حماسه­ای از عشق و خدمت به بشریت است. در تعالیم سای بابا آمده است: «عشق با دادن و بخشیدن زندگی می­کند و بهترین راه عشق­ورزی به ­خداوند، عشق و خدمت به مردم است». همچنین او پیروان خود را تشویق می­کرد که در زندگی خود راه خدمت خالصانه و عاری از نفس را برگزینند.[1] این خدمت عابدانه در حقیقت، خدمت به انسان‌هاست که در سخنان سای بابا بر آن تأکید فراوان شده است. او می‌گوید: «خدمت به همنوعان، خدمت به خداوند است» و یا «دستهایی که خدمت میکنند مقدستر از لبهایی هستند که دعا میکنند». برهمین اساس، ساتیا سای بابا پروژه‌های عظیمی را در سراسر هند و حتی از طریق مراکزی در سایر نقاط دنیا اجرا کرده است. مواردی که می توان به آنها اشاره کرد: راه اندازی پروژه‌های آب ‌رسانی عظیم در جنوب هند، که آب آشامیدنی تصفیه شده را به ‌صورت رایگان در اختیار مردم فقیر می‌گذارد[2] و یا تاسیس بیمارستانی (در  سال1954) که به صورت رایگان به بیماران کمک می کند. همچنین ایجاد مراکز تحصیلی رایگان از دوره ابتدایی تا مقطع دانشگاهی از دیگرخدمات او محسوب می شود.

با این وجود در بعضی رسانه ها اتهاماتی نظیر بی بند و باری، فساد اخلاقی، جادوگری و … درباره او مطرح شده و او را به عنوان فردی شیاد و دروغگو که مریدان خود را مورد سوء استفاده قرار داده است معرفی می کنند. حتی بعد از مرگ سای بابا  مخالفانش شایعه کردند که در اتاق شخصی او طلا، جواهرات و اموال بسیاری پیدا شده است[3].سای بابا درباره ثروت می گوید که ثروت لازم است، اما ثروت بیش از حد مطلوب نیست. از سویدیگر ثروت باید به صورت امانت نزد انسان باشد و باید برای انسان ها مورد استفاده قرار گیرد. اومی گوید: «ثروتی که می اندوزید متعلق به شما نیست، بلکه ثروتی را که با دیگران تقسیم می کنید از آن شماست…

بر اساس همین دیدگاه سای بابا میلیونها دلار صرف امور عام المنفعه در هند کرد. خدمت به تهی دستان، بخشش به زیردست، رفتار صادقانه با دیگران و اعطای صدقه صادقانه به خلق خدا از رسوم بسیار مهم سای بابا و پیروان اوست. آن ها توانسته اند این امر را نهادینه کنند و به عنوان رسمی رایج درآورند. پیروانش خیابان ها را تمیز می کنند، به مردم آب می دهند، به زلزله زدگان و سیل زدگان کمک می کنند و هر هفته از شهر پوتاپارتی (شهر عرفانی سای بابا) به فقرا و تهی دستان خوراک و پوشاک می دهند. آن ها با ساختن صدها کلینیک و بیمارستان در هند، اروپا و امریکا به بیماران و آسیب دیدگان به صورت مجانی کمک می کنند.

سالها پیش روستای پوتاپارتی زادگاه سای بابا در جنوب هند از امکانات بسیار کمی برای زندگی برخوردار بود ولی اکنون این روستای کوچک یکی از شلوغ ترین و مرفه ترین روستاهای منطقه است به گونه ای که از روستاهای اطراف نیز برای داد و ستد به آنجا می آیند تا درآمدی داشته باشند.

کتاب‌های مختلفی به زبان‌های گوناگون درباره ساتیا سای بابا و تعالیماش به چاپ رسیده و بعضی از آنها نیز به زبان فارسی ترجمه شده اند. طرفداران او یکی از دلایل جذابیت تعالیم سای بابا را سادگی بیان او دانسته اند. اما شاید بتوان گفت که دیدگاه سای در برخورد با موضع پلورالیسم دینی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. زیرا یکی از محورهای تعالیم او ایجاد پیوند و همبستگی میان ادیان است و بسیاری از سخنرانی های او اشاره به حقانیت تمام ادیان الهی داشته است؛ امری که در قرآن نیز ذکر شده است و آیات متعددی در اثبات آن وجود دارد.

در تعالیم سای بابا آمده: «در هر دینی که هستید، پیرو هر آیینی که هستید، مسلمان یا مسیحی، هندو یا زرتشتی یا ادیان دیگر، یک مساله را از یاد نبرید و آن عشق الهی است که هر دین، خواهان زنده کردن آن در پیروان ‌اش است.» او معتقد است که «همه ادیان اهمیت والای زهد معنوی را توصیه می‌کنند. همه ادیان از مردم می‌خواهند تا به راه حقیقت بازگردند و ضرورت حصول خصایل نیک را گوشزد می‌کنند. بدین شکل، وقتی عصاره همه ادیان برای بشر یکی است پس چه دلیلی برای اختلافات دینی باقی می‌ماند. راه‌ها متفاوت هستند، اما مقصد یکی است.» جوهر تعلیم سای بابا عشق است که با آن هر کسی را که معتقد به هر دینی باشد به هم نزدیک می کند. با این وجود در بعضی رسانه ها مبنای دیدگاه او را تلاش برای جذب پیروان ادیان تلقی می کنند و می گویند تلاش وی بر این است که با نگاهی پلورالیستی همه پیروان ادیان را به سمت خویش بکشاند. و معتقدند که این گونه افکار انحرافی معمولابا حمایت دستگاه های جاسوسی غرب برای ایجاد ادیان جدیدو فرقه های منحرف، برای تهاجم به ادیان الهی درکشور های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که تعالیم و آموزه های اخلاقی و توصیه های او بر خلاف آنچه که می گویند با ادیان و پیامبران تناقضی ندارد. در یکی سخنان او آمده است : «… من نه گورو هستم و نه خدا. من خودتانم و شما هم من اید. این است حقیقت. کوچکترین تفاوتی نیست. آنچه تفاوت می نماید وهم است. شما موجهائید و من اقیانوس. این را بدانید و آزاد و الهی باشید.من برای از بین بردن یا تضعیف هیچ دینی نیامده ام. بلکه برای این آمده ام تا اعتقاد هرکسی را در دینش محکم تر کنم…»

تنها یك نژاد وجود دارد، نژادبشریت

تنها یك مذهب وجود دارد ،مذهب عشق

تنها یك زبا نوجود دارد، زبان دل

تنها یك خدا وجود دارد، كه در همه جا حاضر است.

مرکز تحقیقات و مطالعات ادیان و جنبش های معنوی


[1] – گزیده هایی از تعالیم باگاوان شری ساتیا سای بابا در باب عشق و خدمت http://www.iranbaba.org

Advertisements
Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: