Skip to content

ساتیا سای بابا

باگوان شری ساتیا سای بابا (به هندی: सत्य साईं बाबा)(به انگلیسی:  Sri Sathya Sai Baba)

(23 نوامبر 1926- 24 آوریل 2011)

یکی از مدعیان خداگونگی تجسم خداوند (اوتار) بود. او در دهکده‌ای کوچک به نام پوتاپارتی در هند به دنیا آمد.

وی می‌گفت :

«من برای احیا این اصول در کل جهان تجسم یافته‌ام. معجزات من، کارت دعوتی بیش نیستند؛ معجزه اصلی من، ایجاد تغییر و تحول در درون شما است.»

باگاوان شری ساتیا سای بابا مدعی است یک آواتار است. به گفته خودش او روحانی هیچ یک از ادیان نیست و هیچ دینی را تبلیغ نمی‌کند.

ساتیا سای بابا در ۲۳ نوامبر ۱۹۲۶ در دهکده‌ای کوچک به نام «پوتاپارتی» به دنیا آمد. پدر او «پداونکاپاراجو» ومادرش «ایشوارامباً بودند. ساتیا، فرزند چهارم خانواده‌ای فقیر و مومن بود و به‌جز او خانواده راجو یک پسر و دو دختر دیگر نیز داشتند.

ساتیا سای بابا در سن ۱۴ سالگی “در تاریخ ۲۳ ماه مه ۱۹۴۰” اعلام کرد که روح خداوند در جسم او حضور دارد و او برای هدایت انسان‌ها بر روی زمین ظهور کرده‌است. او خود را سای بابا نامید و گفت که تجسم بعدی»شیردی سای بابا«است که سال‌ها پیش در ایالت»ماهاراشترا” در ده شیردی زندگی می‌کرده‌است.

ساتیا سای بابا می‌گفت:«اساس و دلیل این حضور، مبتنی بر عشق و قدرت الهی است. عشق و قدرتی بی‌نهایت و همه جانبه(فراگیر) که در حقیقت تجسم عشق الهی است و قادر است انسان‌ها را از نقاط دور دست کره زمین به دهکده پوتاپارتی بکشاند.»

دوستداران او ادعا دارند «معجزات الهی ساتیا سای بابا که همه روزه در سراسر این کره خاکی مشاهده می‌شود» اما به گفته خودش بزرگ‌ترین معجزه او، قدرت تغییر و ایجاد تحول در انسان‌ها است. او می‌گوید:«من روحانی هیچ یک از ادیان نیستم. برای تبلیغ هیچ دینی نیز نیامدم. من آمده‌ام که هندو، هندوی بهتری، مسلمان، مسلمان بهتری و مسیحی، مسیحی بهتری باشد.» ساتیا سای بابا، خداوند را واحد و بی‌شکل می‌دانست و بر حضور حی، فراگیر و همه‌گیر خداوند تاکید فراوان داشت.

راهی که ساتیا سای بابا پیش پای هر انسانی قرار می‌دهد، مسیری است که از طریق پنج اصل ارزش‌های انسانی، یعنی «ساتیا»، «دارما»، «شانتی»، «پرما» و«آهیمسا»، به خداوند می‌رسد. در حقیقت این همان پنج عنصر وجودی هر دین است که انسان را به سعادت درک حضور حی خداوند راهنمایی می‌کند.

بابا می‌گفت: «من برای احیا این اصول در کل جهان تجسم یافته‌ام. معجزات من، کارت دعوتی بیش نیستند؛ معجزه اصلی من، ایجاد تغییر و تحول در درون شما است.»

ساتیا سای بابا می‌گفت: « در هر دینی که هستید، پیرو هر آیینی که هستید، مسلمان یا مسیحی، هندو یا زرتشتی یا ادیان دیگر، یک مساله را از یاد نبرید وآن عشق الهی است که هر دین، خواهان زنده کردن آن در پیروان‌اش است.» «برای ترویج رفاه در جامعه، همه ادیان سعی در اشاعه وحدت دارند. شادکامی و سعادت جهان، در شادکامی و رفاه جامعه نهفته‌است. همه ادیان اهمیت والای زهد معنوی را توصیه می‌کنند. همه ادیان از مردم می‌خواهند تا به راه حقیقت بازگردند و ضرورت حصول خصایل نیک را گوشزد می‌کنند. بدین شکل، وقتی عصاره همه ادیان برای بشر یکی است پس چه دلیلی برای اختلافات دینی باقی می‌ماند. راه‌ها متفاوت هستند، اما مقصد یکی است.» یکی دیگر از نکاتی که ساتیا سای بابا بر آن تاکید فراوان داشت، خدمت عابدانه به خداوند یکتا است. او می‌گفت: «دست‌هایی که خدمت می‌کنند مقدس‌تر از لب‌هایی هستند که دعا می‌کنند» و این خدمت عابدانه در حقیقت، خدمت به انسان‌ها است.

ایجاد مراکز بزرگ احیاء ارزش‌های انسانی، تربیت کودکان و زنان در کل دنیا و بسیاری پروژه‌های اجتماعی دیگر نیز از این جمله هستند. ساتیا سای بابا می‌گفت: «دعا کنید وظایف و کارهای خود را به خوبی انجام دهید. خداوند یکتا بی تردید به دعاهای شما پاسخ خواهد گفت.»

پوتاپارتی در جنوب هند در ایالت «آندرا پرادش» واقع شده‌است که از «بمبئی» با قطار حدود بیست ساعت و از شهر بنگلور حدود ۴ ساعت فاصله دارد. سال‌ها پیش از این، امکانات زندگی در این محل بسیار کم بود.

ساتیا سای بابا بر پیروی از ۹ کد رفتاری تاکید فراوان داشت:

مراقبه روزانه و ذکر نام‌های خداوند متعال

خواندن نیایش و دعا به اتفاق اعضا خانواده به‌صورت هفتگی

شرکت دادن کودکان در برنامه‌های آموزشی معنوی

شرکت جستن در کارهای جمعی امور خیریه و خدمت عابدانه به خداوند

حداقل ماهانه یکبار شرکت در مراسم نیایش و دوایر مطالعاتی معنوی

مطالعه منظم معنوی

با همگان به نرمی رفتار و گفتگو کردن

پرهیز از بدگویی و غیبت

محدودکردن خواسته‌ها و امیال و صرف وجوه پس‌انداز شده برای خدمت به خداوند از طریق خدمت به همنوعان

ساتیا سای بابا می‌گفت:

«در کالی یوگا هیچ راهی بهتر از خواندن اسماء پروردگار و ستایش او از این طریق برای رهایی انسان وجود ندارد. زیرا خواندن او رحمت و رهایی را به ارمغان می‌آورد. این خوب است و آن بد است. چگونه می‌توان در مورد خلقت پروردگار چنین قضاوت کرد در حالی‌که همه چیز تجلی اراده اوست آن‌گاه که شوکت خداوند را به یاد می‌آورید لرزش شادی است که از قلب می‌جوشد و تبلور هم‌زمان جذبه درونی است که تجربه می‌شود. خداوند را به‌هر طریقی که عبادت کنید جاده سر سپردگی و ارادت به‌ترین و کوتاه‌ترین راه به سوی اوست.»

ساتیا سای بابا می‌گفت:

«شکیبایی، رکن اصلی تمامی تمرینات معنوی است. برای خردمندان واقعی، فرزانه‌گان و روح‌های بزرگ، شکیبایی همان عظمت ریاضت، ایثار، راستی و تقوی و محبت را دارد. بدون شکیبایی امکان درک حقیقت آتما، وجود نخواهد داشت.» هفده کتاب به قلم باگاوان ساتیا سای بابا به رشته تحریر در آمده ‌است و در این کتاب‌ها به شرح متون گذشتگان و یا نیازهای فطری بشر پرداخته‌است.

باگاوان شری ساتیا سای بابا، می گفت، در سن ۹۹ سالگی خرقه تهی کرده و هشت سال بعد در جسم دیگری در شهر «میسور» دوباره ظهور خواهد کرد. نام این تجسم الهی «پرماسای بابا» و گسترش دهنده عشق و ادامه دهنده راه شیردی سای و ساتیا سای خواهد بود. ساتیا سای در سخنان خود گفته‌است: «بعد از پرما سای، جهان بار دیگر در صلح و آرامش غوطه خواهد خورد.»

منبع: ویکی پدیا

Leave a Comment

Leave a comment